SMK Nieuws & Persberichten

Bloemist September ontvangt certificaat Duurzame Bloemist

Het jaar 2019 begon voor bloemist September met een gouden randje; het bedrijf ontving het gouden duurzaamheidscertificaat van de Barometer Duurzame Bloemist. Want bloemist September is een bedrijf dat bewust omgaat met zijn bedrijfsvoering en de nodige verantwoordelijkheid neemt voor de wereld om zich heen.

Uit handen van Wethouder Martijn van der Putten ontvangt Deborah het - door SGS uitgereikte - certificaat.  Concreet betekent het certificaat dat September bewust bezig is, in eerste plaats met de inkoop van bloemen en planten. Deze zijn geteeld onder eerlijke omstandigheden voor wat betreft het milieu, maar ook voor arbeidsomstandigheden .  Zoveel mogelijk bloemen worden overigens gekocht van Nederlandse kwekers, die aldus Deborah: “Toch de beste kwaliteit bloemen telen!”

Rechtstreekse inkoop

On the way to PlanetProof en Fairtrade geteelde bloemen worden door Deborah rechtstreeks bij de kweker gekocht. Ook dit was een hele omschakeling voor September; maar de vers-garantie (én de directe link met de kweker) maakt dit voor haar een perfecte manier van inkopen.

Maatregelen

September heeft diverse maatregelen genomen voor de certificering. Zoals het scheiden van afval, gebruik van biologische schoonmaakmiddelen en is er een klachtenregistratie. Tevens wordt het energieverbruik bijgehouden, waarbij er nog een grote uitdaging ligt om dit te verlagen.

Consuminderen

Met de behaalde certificatie mag September zich bij een selecte groep bloemisten voegen; slechts een dertigtal bloemisten in Nederland hebben het gouden certificaat in handen. Deborah: “Fairtrade of duurzaam; enerzijds zijn het woorden die voor elk persoon een andere lading dekken…maar waar het om gaat is dat we bewuster worden van de wereld om ons heen, én onze verantwoordelijkheid nemen”.

Bewust consumeren lijkt een vreemd advies uit monde van een detaillist, maar zelfs ‘consuminderen’ is een woord waar Deborah achter staat. 'Ben je bewust van wat je koopt, en zie producten niet als wegwerpartikelen’ 

We kunnen niet een betere wereld kopen, maar wél de manier waarop we kopen in de wereld verbeteren.
Terug naar overzicht